18 Kasım 2009 Çarşamba

BRİÇ OYNUNUN KURALLARI

* briç 4 kişi ile oynanır
* bir masada oturan karşılıklı 2 kişi ortak diğer iki kişide rakiptir
* oyun 52 iskambil kağıdı ile oynanır
* 52 kağıt sol taraftan olmak üzere her oyuncuya 13 kağıt olmak üzere teker teker dağıtılır
*Oyunun amacı:
bir briç oynu 2 kısımdan oluşur
1. kısım deklerasyon: deklerasyon 1 ile 7 basamak arasında yapılır. en son konuşma nihai deklarasyonu belirler. deklarasyon sırası şöyledir
1 sinek, 1 karo, 1 kupa, 1 maça, 1 sanzatu
2 sinek, 2 karo ......................
3 sinek................
4 sinek .........
5 sinek........
6 sinek ...........
7 sinek, 7 karo....... 7 sanzatu

Deklarasyonun amacı iki ortağın ellerinin gücü oranında alabilecekleri el sayısını belirlemektir. Alınacak el sayısı= 6 + nihai deklerasyon. Örneğin nihai deklerasyon 3karo olmuşsa oyunu yapabilmek için alınması gereken el sayısı 6+3=9. veya nihai deklarasyon 4 maça olmuşsa alınması gereken el 6+4=10 el
Bir oyuncunun yapmış olduğu deklereden sonra diğer 3 oyuncu sırasyla pas geçmişse, deklereler bitmiş nihai deklarasyon belirlenmiştir.

2. kısım masa oynu : deklarasyonlar yapılmış, nihai deklerasyon belirlenmiş sıra masa oynuna gelmiştir. Masada nihai deklarasyonu yapan ikili oyuncu, diğer ikili ise savunmacıdır. Oyuncu ikilinin amacı yapmış oldukları nihai deklarasyon kadar el alıp oyunu çıkarmaktır. Savunmacı ikilinin amacı da nihai deklarasyonun altında el verip oyunu batırmaktır.
Nihai deklarasyon hangi renkte ise o rengi ilk kullanan kişi oyunu oynayan olacak, ortağı ise oyun dışında kalacaktır. Bekleyecek ortağın eli savunmacının oynayacağı ilk kağıttan sonra yere açıılır. Ortağın elinden verilecek kağıdı oyuncu kişi belirler ve verir. Bunu bir örnekle açıklayalım:
örneğin nihai deklarasyon 2 kupa olsun.
Konuşmalar şöyle geçmiş olsun
1. kişi(doğu)= pas
2. kişi(kuzey)= 1 kupa
3. kişi (batı) pas
4. kişi (güney 2 kupa)
doğu = pas
kuzey= pas
batı= pas
bu konuşmalar sonunda nihai deklerasyon 2 kupadır. oyuncu ise kupa lafını ilk kullanan kuzey olacaktır. oyunda koz kupadır ve oyunun çıkması için oyuncu 6+2= 8 el almak zorundadır. 8 elin altında el alırsa oyun batar. 8 elden fazla el almasının zararı yoktur.
Oyunu kuzey oynayacağı için ilk kağıdı kuzeyin solundaki savunmacı yani batı atar. ilk kağıt atıldıktan sonra gneyin eli yere açılır. oyuncu (kuzey) yerdeki kağıtlardan bir tanesini ilk kağıdın üzerine kor. sonra doğu kağıdını kor. en son oyuncu kağıdını kor. İlk eli kazanan kağıtları masadan toplar önüne kor. Bu ilk elde 4 kağıttan hangisi eli kazanmışsa 2. elin ilk kağıdını o atar. sonra sırasıyla diğer oyuncular kağıtlarını kor. 2. el böylece biter. bu düzende 13 el bitinceye kadar devam eder. sonuçta oyuncu nihai deklarasyon olan 2 kupayı çıkarabilmek için 8 veya üzerinde el almaldır. 8 elin altında el aldı ise oyun batmıştır.
Oyunun puanlanması:
oyun çıkmışsa kazanç puanı oynayan ikiliye yazılır. oyun batmışsa kazanç puanı savunmacı ikiliye yazılır.
puanlar şöyle hesap edilir
1- çıkmış oyuna verilecek puanlar:
sinek=20 puan
karo=20 puan
kupa=30 puan
maça=30 puan
sanzatu= ilk sanzatu 40 puan sonrakiler 30 ar puan.
nihai kontrat ne ise yukardaki katsayılar ile çarpılır.
örneğin 2 kupa oynandıysa: 2x30=60 puan
3 sanzatu oynandıysa: 40+30+30= 100 puan
4 maça oynandıysa : 4x30=120 puan
Eğer bu çarpımlar 100 veya üzeri bir puan ediyorsa bu durumda bir zon bağlanmış kabul edilir. Zon bağlamayan bir puan kazanılmşsa (100 puan altı) oyunu çıkarabildiği için ödül olarak 50 puan daha alır. Zon bağlayan bir konuşma yapılmış ve oyun çıkarılmışsa ödül olarak 300 veya 500 puan verilir. Deklereye başlanırken oynayan ikililerin durumu beyaz ve kırmızı çizgilerle bellirlenmiştir. Oyun eğer beyaz çizgi durumunda oynanmışsa ödül 300, kırmızı çizgi durumunda oynanmışsa 500 puan olacaktır.
Şilem: nihai deklere 6 seviyesinde ise bu oyuna şilem adı verilir. Şilem deklere edilmiş ve oyun çıkmışsa (12 el alınması lazım) yukarıdaki zon puanı hesaplarına ilave olarak şilem ikramiyesi de eklenir. Şilem ikramiyesi beyaz çizgide oynanmışsa 500 puan, kırmızı çizgide oynanmışsa 750 puandır.
Grand şilem: nihai deklere 7 seviyesinde ise bu oyuna grand şilem adı verilir. Oyunun çıkması için 13 elin tamamının alınması gereklidir. Grandşilem ikramiyeside şilemde olduğu gibi zon puanına eklenir. Beyaz çizgide grandşilem ikramiyesi 1000 puan, kırmızı çizgide grandşilem ikramiyesi 1500 puandır.
Tüm puanları tablo halinde gösterecek olursak:
sinek karo kupa maça sanzatu
1 20 +50=70 sinekle 30+50=80 kupa ile 40+50
2 40+50 =90 aynı 60+50=110 aynı 70+50
3 60+50 =110 90+50=140 100+300
4 80+50 =130 120+300=420 130+300
5 100+300=400 150+300=450 160+300
6 120+300+500=920 180+300+500=980 190+300+500
7 140+300+1000=1540 210+300+1000=1510 220+300+1000

*Bu puanlar beyaz çizgide verilen puanlardır. Kırmızı çizgide ise şilem ikramiyesi 500 yerine 750, grand şilem ikramiyesi 1000 yerne 1500 olarak verilir. kıemızı çizgide oyunu yapma ikramiyesi de 300 puan yerine 500 puan olarak verilecektir.

2. batan oyuna verilen puanlar:
oyun batmiş ise oyanayan ikiliye puan verilmez. savunmacı ikiliye puan verilir.
Oynayan ikili beyaz çubukta ise her batar el sayısına 50 puan verilir. Örnegin 2 batmışsa savunmacılar 100 puan kazanır
Oynayan ikili kırmızı çizgide ise her batar 100 puan olarak yazılır. Örneğin 2 battıysa savunmacılar 200 puan kazanır

KONTR ve SÜRKONTR
nihai deklarasyona savunmacıların itirazı var ise kontr çekerler. kontr çekilmiş ise oyun çıkarsa kazanç puanı artar, oyun batar ise savunmacıların kazanacağı puan artar.
Sürkontur ise kontr üzerine yapılan dekleredir. oynayacak ikilininin oyunu çıkaracaklarına olan güvenini gösterir.
Çıkan oyunda Kontr ve sürkontr puanının hesabı şöyle yapılır.
Kontr durumunda; Çıkan oyunda nihai deklere puanı 2 ile çarpılır. Örneğin 3 karo oynanmış kontr çekilmiş ve oyun çıkmıştır: 20x3 60 puan. kontr olduğu için 60x2=100 puan. Ödül puanı normal olsaydı 50 puan olacaktı, fakat kontrdan dolayı nihai deklerasyonun puanı zon bağlayıcı puana ulaştığı için ödül beyaz çubukta ise 300, kırmızı çubukta ise 500 puan olacaktır.
sürkontr puanı ise kontr puanının 2 ile çarpılması ile bulunur.

Batan oyunda kontr puanının hesaplanması
beyaz çizgide ise 2n-1 formülü ile hesaplanır. ör 3 battı ise 2x3-1=5 yani 500 puan
1 battı ise 2x1-1=1 yani 100 puan
kırmızı çizgide ise 3n-1 formülü ile hesaplanır. ör 2 battı ise 3x2-1=5 yani 500 puan.
Sürkontr durumunda batma puanı ise kontr durumundaknin 2 katı olarak hesap edilir.

Oyun bittiğinde iki takımın puanları toplanır. Puanı fazla olan takım oyunu kazanmıştır.
NOT:
1- Sanzatu=kozsuz oyun demektir. Oyunda herhangi bir kağıt rengi koz değildir. Oynanan bir elde yere atılan ilk kağıdın rengindeki en büyük kağıt kime ait ise eli o kazanır.
2- Briçte;
a) atılan kağıdın üstüne çıkma zorunluluğu yoktur.
b) elinizde ilk atılan kağıdın renginde yoksa çakma zorunluluğunuz yoktur. İstiyorsanız çakarsınız.
c)yere atılan ilk kağıdın rengi elinizde varsa o renkten bir kağıt vermek zorundasınız.

DEKLERELER
Deklerelerin amacı iki ortağın ellerindeki kağıtlar ve ellerinin gücü hakkında anlaşabilmeleri, oynayabilecekleri optimum eli belirlemeleridir. Deklereler 1 sinek ile 7 sanzatu arasındadır (yukarıda deklere sırası verilmiştir). Bir deklereden sonra yapılacak deklere ilk deklerenin altında olamaz. Ör: 1 pik konuşulduysa sonraki deklerede artık 1 sinek, 1 karo, 1 kör dekleresi verilemez. Çünkü bunlar 1 pikin altında kalmıştır.
NOT: Kağıt renklerinin küçükten büyüğe sıralaması:
sinek-karo-kupa-maça-sanzatu
Burda şu sonuca ulaşıyoruz: Deklereler sürekli bizi daha üst seviyelere götürüyor. Ellerimizin gücünü verebilmek için dekleremizi mümkün mertebe ekonomik yapmalıyız. Bu yüzden çeşitli deklere sistemleri konvansiyonları geliştirilmiştir.
Yaygın olarak kullanılan deklere sistemi 5 Lİ MAJÖR sistemidir.
Renk sıralamasına bakılırsa kupa ve maça üstte sinek ve karo alttadır. Bir zon bağlamak için sinek ve karonun 5 li seviyede oynanması lazım ve 6+5=11 el alınması lazım. Kupa ve maçanın ise 4 lü seviyede oynanması yeter, 6+4=10 el alınması lazım. Kupa ve maça oynamak avantajlı görünüyor. Sanzatuda ise zon bağlanması için 3 oynanması yeterlidir, 40+30+30=100. Fakat sanzatu oynamak kozlu oynamaktan her zaman daha zordur.
Kupa ve maçaya majör kağıtlar, sinek ve karoya minör kağıtlar adı verilir.
5 li majör ismi kupa ve maçadan oyun açabilmek için en az 5 kağıdınızın olması gerekir kuralından çıkmaştır. Ör: bir oyuncu ilk konuşmayı yapıyor ve 1 maça diyor. Biz bu oyuncunun eli ile ilgili şunu anlıyoruz: bu oyuncunun oyun açacak kadar puanı var+ maçası da en az 5 tanedir.
Ellerin gücünün hesaplanması:
52 kağıt içerisinde toplam 40 puan vardır.
Aslar=4 puan
Papazlar=3 puan
Kızlar=2 puan
Valeler=1 puan
Toplam 10 puan eder. Her renkte 4 kağıt olduğuna göre 10X4=40 puan
kağıtların bu puanlarına onör puan (OP) adı verilir.
Eller dağıtıldıktan sonra oyuncular ellerindeki puanları hesap ederler.
Onör puanlara ek olarak bir de dağılım puanı vardır (DP). Oyuncunun elinde bir renkten hiç olmaması veya bir rengin çok uzun olması o oyuncunun elinin güçlü olduğunu gösterir.
DP şöyle hesaplanır:
bir renkte hiç yoksa OP+3
bir renkte tek kağıt varsa OP+2
bir renkte iki kağıt varsa OP+1
Oyun açmak için 13 OP olması veya dağılım puanı varsa 14 OP+DP gerekir.
Elinde açar puanın altında puanı olan bir oyuncu oyun açamazmı?
Elbette açabilir. herhangi bir yasak yoktur. Fakat yılların deneyimi göstermiştirki açar puanın altında oyun açmak batmaya davetiye çıkarmaktır.
Bir zon bağlayabilmek için yine yılların deneyimi iki ortağın elindeki ortalama puan gücünün aşağıdaki gibi olması gerektiğini ortaya çıkarmıştır:
3 NT için ortalama 25 puan
4 kupa veya 4 maça için 27 puan
5 sinek veya 5 karo için 29 puan
Bu puanların altında da elbette zonlar bağlanablir. Ellerin dağılımının iyi olması, oyuncunun deneyimli olması bu puanların altında zon yapmasına imkan tanır.
Şilem oynayabilmek için iki ortağın en az 30-31 puanı, grandşilem oynayabilmesi için 33-34 puanının olması gerekir.

Bir sonraki blogda (Sistem Notları) Bir bütün olarak 5 li majör deklere sistemi verilmiştir (HCP olarak kısaltılan OP dir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder